Tuesday 17 December 2013

Kata-Kata Renungan


"....Iblis dalam underground sebenarnya tidak ditakrifkan sebagai figure makhluk yang menyeramkan. Dengan tanduk di dahinya dan membawa tombak yang menyala-nyala, yang hidup dalam tempat yang bernama "neraka". Iblis adalah sesuatu yang membawa kita kedalam suatu kesesatan..."

Dalam dunia underground, kata-kata seperti iblis, mati, neraka, siksa, dan syaitan sangat lazim digunakan.Padahal, menurut orang awam, kata-kata tersebut adalah kata yang menakutkan bahkan menjadi kata yang dianggap tidak layak untuk diucapkan.

Dari segi makna, memang kata-kata tersebut memang mempunyai makna yang boleh dikatakan "bertentangan" dengan kehidupan manusia.

Tapi apakah anggapan ini benar?

Dalam dunia underground, sebenarnya tidak mengenal hidup atau mati kerana orang yang mempunyai mental underground menganggap dirinya akan tetap hidup walau jasadnya sudah mati. Kadang kala kematian dianggap sebagai suatu kebahagiaan, bukan sebagai hal yang menakutkan ...

Lalu apa makna kata "Iblis" atau "Syaitan"?

Iblis dalam underground sebenarnya tidak ditakrifkan sebagai figure makhluk yang menyeramkan. Dengan tanduk di dahinya dan membawa tombak yang menyala-nyala, yang hidup dalam tempat yang bernama "neraka". Iblis adalah sesuatu yang membawa kita kedalam suatu kesesatan. Entah itu berwujudkan harta benda, sifat manusia, nafsu, dan segala hal yang membuat kita terjerumus kedalam hal yang tidak diterima oleh agama dan perintah hidup manusia. Iblis sangat dekat dengan kita, di dalam hidup kita. Hal-hal yang kita anggap baik, boleh menjadi iblis yang sangat kuat untuk dilawan.

Contohnya, kita bekerja siang malam, dengan alasan menyara dan mencukupi keperluan anak isteri.

Adakah itu benar? Jawabnya "Tidak". Hidup manusia tidak hanya dengan harta .. Apakah seorang anak mahu ditinggal oleh ayah ibunya hanya demi harta? Adakah seorang isteri rela ditinggal suaminya hanya demi wang?

Iblis sangat berpengaruh dan mempengaruhi pemikiran kita. Seseorang yang telah masuk dalam jeratan iblis tidak akan tenang dalam menjalani hidupnya meskipun hartanya banyak dan meskipun ia mempunyai pangkat dan jabatan yang tinggi.

Lalu bagaimana kita boleh lepas dari jeratan syaitan?

Untuk lepas dari Iblis, Kita harus rela "mati" atau menerima "maut" dalam hidup kita. Mati disini bukan bererti kehilangan nyawa, melainkan "mengubur" sifat duniawi kita yang berlebihan dan kembali "hidup" dalam perintah hidup manusia secara benar. Kekuatan yang boleh dan sering dipakai adalah agama. Semua perintah hidup manusia berasaskan oleh "Tuhan". Orang yang percaya dan beriman pada Tuhan dalam dirinya tidak akan mudah rapuh oleh iblis. Kerana iblis tercipta oleh pemikiran kita sendiri. Bukan dari orang lain. It is our maker devil .....

Hal yang perlu diingat adalah jangan pernah takut akan iblis dan kematian. Keduanya adalah merupakan suatu simbol yang digunakan untuk menyekat kedua dunia iaitu yang benar dan yang salah...

Janganlah takut kalau kita masih percaya!!!

No comments: